marți, 8 iunie 2010

Semnificatia cheilor si Sabiei Sf. Ap. Petru si Pavel

Deseori se întîmpla ca crestinii, intrînd în biserica si privind la icoane sau la chipurile sfintilor de pe peretii locasurilor sfinte, îsi pun întrebarea: de ce unii sfinti sînt zugraviti cu unele unelte sau arme? Si dupa cum este obiceiul, fara sa întrebe de “preotii Bisericii” (Iac. 5, 14) încep singuri, în sinea lor, sa explice: c-am ce-ar însemna aceasta. Ei bine, daca deja este cunoscut cu viata sfîntului, atunci poate sa-si dea bine seama ce-ar fi dorit sa redea scriitorul icoanei. Trebuie sa stim, ca în iconografia Ortodoxa fiecare element reprezinta ceva: daca nu din viata sfîntului, atunci ceva simbolic care este legat de viata Bisericii. Asa se întîmpla si în cazul cu icoana Sfintilor Apostoli Petru si Pavel.


Zugraviti pe icoane, îi putem deosebi pe acesti doi Apostoli, prin aceia ca Sfîntul Apostol Petru este zugravit cu chei în mîna dreapta, iar Sfîntul Apostol Pavel cu sabie. Care este cauza ca unul este zugravit cu chei, iar celalalt cu sabie? Voi încerca pe baza Sfintei Scripturi sa dau un raspuns la aceasta întrebare.


Cheile de pe icoana Sf. Ap. Petru înseamna “Cheile Împaratiei Cerurilor”, care Domnul nostru Iisus Hristos în timpul vietii sale pamîntesti, a fagaduit ca le va da acestui mare apostol pentru marturisirea lui hotarîtoare, ca El este “Fiul lui Dumnezeu”. Evenimentul dat s-a petrecut în felul urmator: “Si venind Iisus în partile Cezareii lui Filip, îi întreba pe ucenicii Sai zicînd: Cine zic oamenii ca sînt Eu, Fiul Omului? Iar ei au raspuns: Unii, Iona Botezatorul, altii Ilie, altii Ieremia sau unul dintre prooroci.Si le-a zis: Dar voi cine ziceti ca sînt? Raspunzînd Simon Petru a zis. Tu esti Hristosul, Fiul lui Dumnezeu Celui viu” (Mt. XVI 13-16). Pentru aceasta hotarîtoare marturisire Mîntuitorul îl fericeste pe Sf. Apostol, zicînd: “Fericit esti Simone, fiul lui Iona, ca nu trup si sînge ti-au descoperit tia aceasta, ci Tatal Meu, Cel din ceruri” (Mt. XVI, 17). Si dupa aceasta ca rasplata pentru marturisire, pe care el cel dintîi a facut-o, Mîntuitorul i-a zis: “... tu esti Petru, si pe acesta piatra voi zidi Biserica Mea si portile iadului nu o vor birui, apoi mai adauga Hristos, si îti voi da tie cheile împaratiei cerurilor” (Mt. XVI, 18-19).


Sub “Împaratia Cerurilor”, cheile de la care i s-au dat Sf. Ap. Petru, aici, ca si în alte locuri (Mt. III, 2; IV, 17; XIII, 24) se întelege împaratia darului, sau Biserica, care Mîntuitorul a fagaduit ca o va zidi pe piatra credintei si a marturisirii lui Petru.


Cum însa trebuie de înteles înmînarea cheilor de la Împaratia Cerului Sf. Ap. Petru?


Dupa obiceiul popoarelor vechi precum si a evreilor înmînarea cheilor înseamna încredintarea stapîniei asupra casei sau asupra averii (Is. XXII, 22; Apoc. III, 7). Potrivit cu acestea si cuvintele Mîntuitorului: “si-ti voi, da tie cheile Împaratiei Cerului”, trebuie de înteles prin acestea ca Sf. Ap. Petru i s-a dat puterea de a închide si a deschide intrarea în aceasta împaratie, , de a primi în sînul Bisericii sau de îndeparta de la ea.


De aceasta putere este legata si altceva: de-a lega si a dezlega pacatele oamenilor. Pentru ca numai acela poate sa fie membru al Bisericii, care prin pocainta va primi ertare pacatelor, care se da de Dumnezeu prin slujitorii Bisericii. Prin urmare, cînd Mîntuitorul i-a dat Sf. Ap. Petru cheile, prin aceasta l-.a împuternicit sa lege si sa dezlege pacatele oamenilor: “si orice vei lega pe pamînt va fi legat si în ceruri si orice vei dezlega pe pamînt va fi dezlegat si în ceruri” (Mt. XVI, 19).


Si deoarece Sf. Ap. Petru, cel dintîi a marturisit ca Hristos este Fiul lui Dumnezeu, tot cel dintîi dintre Apostoli a primit si fagaduinta ca va avea cheile Împaratiei Cerurilor, cel dintîi a fost împuternicit sa lege si sa dezlege pacatele oamenilor.


Dar oare numai el dintre toti Apostolii a primit aceasta putere? Din contextul Scripturii vedem ca Mîntuitorul a fagaduit, ca o va da tuturor Apostolilor. Aceasta se întîmpla doar peste cîteva zile de la marturisirea marelui Apostol: “ori cîte veti lega pe pamînt, le spune Hristos, vor fi legate si în cer, si ori cîte veti dezlega pe pamînt vor fi dezlegate si în cer” (Mt. XVIII, 18). Doar dupa învierea Sa, El a dat aceasta putere atît Sf. Apostoli cît si urmasilor lor, episcopi si preoti. Aratîndu-se ucenicilor sai dupa înviere, El a suflat asupra lor si le-a zis: “Luati Duh Sfînt; carora veti ierta pacatele, le vor fi iertate si carora le veti tine, vor fi tinute” (In. XX, 22-23).


Deci, cînd vedem pe icoana pe Sfîntul Apostol Petru cu cheile în mîna, trebuie în primul rînd sa ne amintim si sa preamarim marturisirea lui hotărâtoare a dumnezeirii lui Iisus Hristos. Iar în al doilea rînd, în fata Sf. Ap. Petru, care tine în mîna cheile, noi trebuie sa vedem chipul sau simbolul stapînirii bisericeşti, care are împuternicire de la Domnul nostru Iisus Hristos sa lege si sa dezlege, sa ierte si sa nu ierte, sa deschida si sa închida intrarea în Biserica (Mt. XVIII, 17).


“Biserica leaga, spune fericitul Augustin, si Biserica dezleaga. Biserica întemeiata pe piatra cea din capul unchiului, adica pe Domnul nostru Iisus Hristos (Efes. II, 20) leaga si dezleaga; sa se înfricoseze deci si cei legati si cei dezlegati; cei dezlegati sa nu cada iar sub aceeasi osînda, iar cei legati sa nu ramîna în aceiasi stare pentru totdeauna, avînd în vedere, ca în afara de Biserica nu se poate primi dezlegare”.


Sf. Ap. Pavel este zugravit pe icoane cu sabia în mîna. Care este cauza? De ce cu sabia si ce înseamna aceasta sabie?


Sabia înseamna propovaduirea sîrguitoare a cuvîntului lui Dumnezeu. De doua ori în scrierile sale Ap. Pavel înfatiseaza cuvîntul sub chipul sabiei. În epistola catre crestinii din Efes, vorbind despre lupta necontenita, care-l asteapta cu capeteniile, domniile si stapâniile veacului acesta si împotriva duhurilor rautatii celor de sub cer, Sf. Apostol pentru izbînda acestei lupte da sfat efesenilor sa se îngrijeasca de armele duhovnicesti, în numărul cărora arată şi sabia duhovniceasca, sub care dupa cum lamureşte el trebuie de înteles cuvîntul lui Dumnezeu (Efes. VI, 12, 17).


În epistola sa catre Evrei ca sa arate puterea si lucrarea cuvîntului lui Dumnezeu, Sf. Ap. Pavel îl asemana cu o sabie ascutita de amîndoua partile, aratînd ca cuvîntul lui Dumnezeu lucreaza mai puternic, decît ea. “Caci cuvîntul lui Dumnezeu e viu si lucrator si mai ascutit decît orice sabie cu doua taisuri si patrunde pîna la despartirea sufletului si duhului, dintre încheieturi si maduva, si destoinic este sa judece simtirile si cugetarile inimii” (Evr. IX, 12).


Sf. Ap. Pavel mai tîrziu decît toti ceilalti Apostoli a intrat în slujirea apostolica. Însa la propovaduirea acestui cuvînt, dupa cum el însusi a marturisit despre sine, s-a “ostenit mai mult decît toti Apostolii” (1 Cor. XV, 10). Fiind mai înainte prigonitor (Fapt. IX, 1) marele Apostol dupa ce în chip minunat i s-au deschis ochii lui duhovnicesti, si-a dedicat toata viata sa la predicarea cuvîntului lui Dumnezeu, cu scopul de-a aduce la picioarele lui Hristos cît mai multa lume. Dintr-un aprig prigonitor, el a devenit un înfocat slujitor a lui Hristos; Pe unii îi învata cu cuvîntul, pe altii îi îndruma în scris, prin epistole.


Trebuie să avem în vedere, că acest înfocat slujitor a lui Hristos, care neâncetat zi si noapte lucra cu sabia cuvântului lui Dumnezeu (Fapt. XX, 27-31), care şi altora a poruncit să se înarmeze cu acesta, numai el dintre toti Sfintii Apostoli, fiind scutit, ca cetatean roman, de pedepse înjositoare cu lovituri pe trup (Fapt. XVI, 37-39; XXII, 25-29) si-a sfârsit viaţa pamânteasca tot prin sabie. Socotindu-se tăierea capului ca o pedeapsa de cinste la romani.


Deci, văzând pe Sf. Ap. Pavel ţinînd în mână sabia, ceea ce înseamnă cuvântul lui Dumnezeu, noi mai întîi trebuie să ne amintim si să slăvim slujirea lui înfocată la raspăndirea credinţei creştine, care a încetat numai după ce s-a sfârşit prin sabie.



Gheorghe Morocica

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu