Pr. Mihail Stanciu versus Klaus Kenneth
Mărturisesc faptul că, în momentul în care am citit articolul Pr.  Mihail Stanciu, După două milioane de kilometri, încă în înşelare, în  care – din câte am înţeles – stareţul Mănăstirii Antim îl înfiera destul  de dur pe Klaus Kenneth, primul gând a fost să aflu… cine e Pr. Mihail.  Prin urmare, am apelat la o sursă absolut autorizată pe care, prin  grija Patriarhiei Române, o putem uzita de ceva vreme, şi anume  Enciclopedia Ortodoxiei Româneşti (Editura Institutului Biblic şi de  Misiune Ortodoxă, Bucureşti, 2010). O carte în care sunt trecuţi câteva  sute, mii poate, de teologi români, care au câte ceva de zis în  perimetrul Ortodoxiei româneşti. Adică voci verificate, avizate… Sincer,  de Klaus Kenneth auzisem de foarte multă vreme. Nu acelaşi lucru l-aş  putea spune însă despre Pr. Mihail… Nu mică mi-a fost mirarea să constat  nu doar că, din această radiografie a teologiei ortodoxe româneşti Pr.  Mihail Stanciu lipseşte cu desăvârşire, ci şi că, în mediile teologice,  acelaşi părinte e cvasianonim. E aproape simptomatic – boală teologică  veche… – în arealul celor care nu reuşesc să se legitimeze printr-o  aşezare academică în act, să defuleze în tot felul de direcţii, acolo  unde doar-doar cineva s-ar găsi să îi asculte. Părintele-blogger, din  acest punct de vedere, a devenit deja o insituţie mană-cerească pentru  mulţi dintre cei care şi-au însuşit datul cu părerea ca metodă de lucru.  Deşi sunt un aprig susţinător al libertăţii de exprimare, citindu-l pe  Pr. Mihail Stanciu, am reuşit să înţeleg şi anumite prevederi, cu titlu  de sfătuire, venite din Dealul Patriarhiei către preoţii noştri de a nu  da nicio declaraţie publică presei fără acordul ierarhului locului… De a  nu se expune public… Dacă astfel de afirmaţii, precum cele ale Pr.  Mihail, ar reprezenta punctul de vedere oficial al vreunei autorităţi  bisericeşti, atunci abia ar fi cu adevărat grav. Pentru că astfel  manipularea ar căpăta identitate şi legitimitate.
M-am gândit mult, până să dau curs acestui răspuns, dacă merită sau  nu să o fac. Despre Klaus Kenneth au scris şi încă scriu personalităţi  de marcă ale teologiei, oameni care chiar l-au cunoscut faţă către faţă  şi ştiu ce afirmă. Mi se pare o lipsă nu doar de bun simţ ştiinţific, de  simţ analitic intern absolut necesar oricărui cercetător, care te  fereşte de afirmaţii hazardat-eronate (însă am convenit, din cele de mai  sus, că nici pe departe nu poate fi vorba despre aceasta în cazul Pr.  Mihail), ci şi de o minimă încercare de evaluare corectă a lucrurilor,  pe baza datelor existente.
Pr. Mihail a citit volumul Două milioane de kilometri în căutarea  Adevărului şi a considerat că a şi lămurit problema lui Klaus. O  atitudine destul de confortabilă, care te scuteşte mult de efortul de a  gândi lucrurile, de a le aprofunda. Suntem încredinţaţi de faptul că  niciodată, cu sensuri unice, nu se poate reglementa – vorba lui Blaga –  circulaţia pe străzi şi, cu atât mai puţin, circulaţia sevelor într-un  organism, cum este cel al Bisericii.
De aceea, pentru cititorii cinstiţi, am considerat că sunt necesare  câteva lămuriri în privinţa acuzelor ridicate de Pr. Mihail la adresa  lui Klaus Kenneth.
Le fac în calitatea celui care l-a editat pe Klaus Kenneth în  România, i-a finanţat turneele de conferinţe şi l-a însoţit, aproape zi  de zi, în toate peregrinările sale prin România.
Pr. Mihail uită să se întrebe un lucru absolut esenţial, de la care  ar trebui să pornească orice analiză de bun simţ: dacă Klaus Kenneth are  sau nu binecuvântarea duhovnicului pentru a susţine aceste conferinţe.  În acest punct, orice discuţie nu îşi mai are sens. Da, Klaus Kenneth  are nu doar binecuvântarea Pr. Zaharia de la Essex pentru acest turneu,  ci şi binecuvântarea unor înalţi ierahi ai Bisericii Ortodoxe Române,  care l-au cunoscut, i-au ascultat conferinţele, i-au citit aceeaşi carte  pe care o blamează Pr. Mihail… Ridicându-te împotriva ascultării pe  care Klaus Kenneth o face faţă de duhovnicul său, anulezi, cu  necesitate, instituţia duhovniciei în sine. Şi nu cred că e un lucru  care ar trebui să îi scape unui duhovnic, cum se vrea Pr. Mihail  Stanciu…
Mai mult, atât el, cât şi mulţi dintre cei care îl susţin, pun la  îndoială relaţia lui Klaus Kenneth cu Pr. Rafail Noica. Noua carte,  Călător pe pământ românesc, e dătătoare de sens în această privinţă. Pe  lângă datele concrete ale ultimei lor întâlniri (de două zile) – într-o  vreme în care Pr. Rafail nu primeşte pe nimeni –, cartea în discuţie  vine şi cu fotografii lămuritoare. Mai mult, zilele trecute, într-o  discuţie cu Pr. Conf. Univ. Dr. Florin Botezan, acesta îmi mărturisea  faptul că, şocat de cele citite în jurnalul convertirii lui Klaus  Kenneth, l-a căutate pe Pr. Rafail să îi confirme dacă acesta îl  cunoaşte, într-adevăr, pe Kenneth şi dacă cele scrise în Două milioane  de kilometri în căutarea Adevărului chiar sunt adevărate şi au  binecuvântarea Pr. Sofronie. Răspunsul Pr. Rafail a fost extrem de  relevant: îl ştie foarte bine pe Klaus Kenneth, tot ceea ce istoriseşte  acesta în carte e purul adevăr şi autorul acestei cărţi a fost unul din  ucenicii foarte apropiaţi ai Pr. Sofronie.
În toată vremea cât a stat în România, Klaus Kenneth s-a spovedit,  primind dezlegarea pentru a se împărtăşi. Pot da mărturie, în acest  sens, Părinţii de la Mănăstirea Lupşa (Alba), Pr. Rafail Noica, Părinţii  de la Biserica de pe Dealului (Sibiu), cei de la Schitul Păltiniş  (Sibiu) etc. E puţin ciudat cum toţi aceşti părinţi i-au dat dezlegare  pentru împărtăşanie lui Klaus Kenneth, în urma spovedaniei, iar cineva  care l-a cunoscut doar prin corespondenţă poate emite judecăţi de  valoare asupra aşezării sale duhovniceşti.
„Nu este de folos nimănui ca cineva să-şi pună viaţa murdară la  vedere”, precizează Pr. Mihail Stanciu, aducând ca argumente tot felul  de preconcepţii puse în cârca Sfinţilor Părinţi. Această acuză ar fi  trebuit-o să o aducă acum câţiva ani buni în urmă Părintelui Sofronie,  când acesta l-a îndemnat pe Klaus Kenneth să îşi publice biografia. De  asemenea, după silogismul aceluiaşi Părinte Mihail, apariţia Memoriilor  ÎPS Bartolomeu Anania ar fi trebuit abitir înfierată. Pentru că vorbim,  în fond, despre două jurnale, în care ambii autori îşi povestesc viaţa.  De asemenea, în această cheie de interpretare, întreaga literatură  memorială carcerală, în care ai noştri, sfinţi contemporani, îşi  descriu, uneori cu lux de amănunte, suferinţele prin care au trecut în  închisorile comuniste, ar trebui excomunicată şi catalogată drept  eretică, pentru că astfel de experienţe, după părerea Pr. Mihail, ar  trebui experiate în tăcere… Şi exemplele sunt nenumărate în această  privinţă. Însă pentru aceasta, îţi mai trebuie şi oarece timp de  lectură, de studiu responsabil…
În privinţa relaţiei lui Klaus cu Dumnezeu, manifestată, uneori, prin  elemente surprinzătoare, chiar credem că Dumnezeu nu poate fi cenzurat  şi obligat să Se manifeste decât aşa cum Îşi doreşte El. Iar spusa aceea  că, dacă Hristos ar veni în zilele noastre, mulţi dintre aprigii  apărători ai aşa-zisei ortodoxii L-ar răstigni fără ezitare pentru că nu  se încadrează în normele lor de a înţelege Ortodoxia mi se pare  paradigmatică în acest sens.
Ne manifestăm regretul că nu întotdeauna Dumnezeu acţionează după cum  vor unii sau alţii, care cuantifică după reţetare proprii modul în care  ar trebui să Se manifeste pronia divină.
În ceea ce priveşte impactul pe care îl are Klaus Kenneth în România,  ceea ce ar anula, după acelaşi autor, calitatea duhovnicească (e vorba  de apariţiile media, conferinţe etc.), trebuie precizat că invitaţia lui  Klaus Kenneth de a veni în România vine din partea Editurii Agnos, cea  care a organizat şi a susţinut în totalitate turneele şi care i-a fixat  desfăşurătorul acestor deplasări (inclusiv apariţii TV, materiale de  presă scrisă, conferinţe, lansări de carte etc.). Ar fi absurd să creadă  cineva că un autor se autoinvită să-şi promoveze o carte care, în toate  ţările în care a fost editată, s-a vândut oricum în tiraje de masă. Iar  Mănăstirea Antim e una din acele linii prin care cartea lui Klaus s-a  distribuit până acum în câteva sute de exemplare. Asta în condiţiile în  care Mănăstirea Antim a beneficiat de un comision destul de generos din  această vânzare… Deci, până la urmă, şi Klaus Kenneth poate fi bun de  ceva, chiar şi pentru pr. Mihail Stanciu, stareţul acestei mănăstiri…
Editura Agnos
Romeo Petraşciuc
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu